تاثیر رنگ در دفتر کار شما

تاثیر رنگ در دفتر کار شما

تاثیر رنگ در دفتر کار شما

بازی رنگ ها بر دیوار های دفتر کار شما!

کئ مطلب : ۱۱۱۰۴

اگر نگاهی به زندگی خود داشته باشید، متوجه خواهید شد که هر روز با طیف وسیع و متنوعی از رنگ ها رو به رو هستید. رنگ ها از طریق فوتون هایی که از خورشید به آن ها می رسد، مسیر خود به سوی چشمان ما را پیش می گیرند.
شاید باور نکنید اما رنگ های مختلف مستقیما قادر به اثر گذاری بر روند تولید و خلاقیت ذهن شما هستند. تحقیقات ثابت کرده اند که رنگ آبی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد، رنگ زرد احساسات، رنگ قرمز بدن و رنگ سبز تعادل را کنترل می کند. با ترکیب این رنگ ها می توانید نحوه رفتار و عملکرد های خود را تغییر دهید. اما به راستی مکانیسم تاثیر رنگ ها بر رفتار های یک فرد چیست؟

برای موشکافی این موضوع از روانشناسی به نام آنجلا رایت شروع خواهیم کرد. شهرت وی در زمینه روانشناسی رنگ ها جهانی است و بیشتر او را به خاطر تئوری “سیستم تاثیرگذاری رنگ ها” می شناسند. رایت حدود ۴۰ سال از عمر خود را صرف مطالعه نحوه تاثیر پذیری رفتار افراد از رنگ های مختلف کرده است. شخصیت هر فرد در دیدی که وی نسبت به رنگ ها دارد، کاملا تمایز ایجاد می کند و از طرفی دیگر رنگ ها قابلیت بازی با ذهن تمام مردم دنیا را دارند، در مورد هر کس به گونه ای که فقط منحصر به خود اوست. اگر بخواهیم رنگ ها را تنها در یک جمله تفسیر کنیم، باید بگوییم که “اساسا رنگ ها ماهیتی علمی به همراه خود دارند”

اگر نگاهی به زندگی خود داشته باشید، متوجه خواهید شد که هر روز با طیف وسیع و متنوعی از رنگ ها رو به رو هستید. رنگ ها از طریق فوتون هایی که از خورشید به آن ها می رسد، مسیر خود به سوی چشمان ما را پیش می گیرند. هر جسمی طول موج هایی را جذب کرده که با ساختار شیمیایی اتم هایش همخوانی دارند و مابقی را منعکس می کند. این همان چیزی است که سیستم عصبی چشم های ما را هر طور که می خواهد برای مشاهده رنگ منحصر به فرد خود تحریک خواهد کرد. در واقع این تحریک در چشم ها تبدیل به ایمپالس های الکتریکی شده که از طریق عصب بینایی به بخشی تحت عنوان “هیپوتالاموس” در مغز فرستاده می شوند. هیپوتالاموس مسئول کنترل بخش وسیعی از سیستم اندوکراین و هورمونی بدن ما است که این خود به معنای در اختیار داشتن رفتار های مختلف یک فرد خواهد بود.

+ چگونه رنگ ها می توانند ذهن شما را حاصل خیز کنند؟

طبق مطالعات رایت این خود رنگ ها نیستند که نحوه برخورد و رفتار هایتان را تغییر می دهند بلکه شدتی که هر رنگ در برانگیختن ذهن برای پاسخ دهی دارد، مهم خواهد بود. آن چه که مشخص می کند یک رنگ موجب تحریک ذهن می شود و یا تسکین آن، خود رنگ نیست “شدت” آن است! رنگی روشن و قوی می تواند منجر به تحریک شود در حالی که رنگ ها با درجه اشباعیت پایین تر، توانایی تسکین و آرامش خواهند داشت. در تصویر زیر نیز دو دسته رنگ می بینید، دسته ای پر رنگ و غلیظ و دسته ای دیگر که ملایم تر هستند.

تاثیر رنگ در دفتر کار شما

تاثیر رنگ در دفتر کار شما

علاوه بر این ها همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، هر کدام از چهار رنگ اصلی در روانشناسی یعنی قرمز، آبی، زرد و سبز قسمت خاصی از بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهند و این یعنی علم خالص! جالب است بدانید که وقتی دو رنگ را با هم ترکیب می کنید، اثر هر دو رنگ را دریافت خواهید کرد. برای مثال اگر دو رنگ آبی و زرد با درجه غلظت بالا را مخلوط کنید، رنگی به دست می آورید که هم احساسات و هم ذهن شما را تقویت و تحریک می کند.

تاثیر رنگ در دفتر کار شما

تاثیر رنگ در دفتر کار شما

تاثیر رنگ در دفتر کار شما

 

+ به عنوان مدیری آگاه دیوار های دفتر کسب و کار خود را چه رنگی کنید؟

۱.آبی

اگر یک جستجوی ساده تحت عنوان “بهترین رنگ برای افزایش خلاقیت و تولید کنندگی” در گوگل داشته باشید، همه ی نتایج منتهی به رنگ آبی خواهند شد اما به عقیده رایت این نتایج چیزی نیست جز “ساده پنداری بیش از حد”.

اگر فردی هستید که نیاز به تحریک ذهن خود دارید، بله آبی می تواند عملکرد های ذهنیتان را ارتقا بدهد. اگر چه آبی چنین قابلیتی دارد اما باید به نکته زیر توجه کرد.

فرض می کنیم کسب و کاری دارید که تفکر و فعالیت ذهنی بخش ثابتی از کار های روزمره تان را به خود اختصاص می دهد. در این صورت نباید تمام دیوار های دفتر کسب و کار خود را آبی کنید! بلکه بهتر است مقداری رنگ نارنجی نیز به آن اضافه کنید که در واقع بیان گر عواطف است. افزودن رنگ نارنجی به منظور ایجاد تعادل صورت می گیرد. آبی محض شما را تبدیل به مدیری یخ زده خواهد کرد!

۲. زرد

اگر کسب و کاری دارید که تخصص آن طراحی است، قطعا آبی رنگ مناسبی برای دیوار های دفتر کارتان نخواهد بود. رنگ زرد در این مورد انتخاب مناسب است چرا که روح را تحریک کرده و مجموعه را به سمت خلاقیت های بیشتر درونی و مثبت نگری سوق می دهد.

۳. قرمز

قرمز علاوه بر تحریک ذهن، قابلیت بالایی در تقویت فرد از نظر فیزیکی خواهد داشت. به این معنا که فعال تر می شوید! اگر کسب و کارتان بیشتر با انجام پروژه های عملی سر و کار دارد، رنگ قرمز برای انگیزه بخشی به اعضای تیم بهتر خواهد بود.

۴. سبز

اگر “تعادل” در کنار افزایش خلاقیت و کارایی برایتان از همه چیز مهم تر است، دیوار ها را سبز کنید! از آن جایی که این رنگ بسیار اطمینان بخش است، توصیه می کنیم در قسمت فروش و یا هر جای دیگری که پول رد و بدل می شود، دیوار ها را سبز رنگ کنید.

+ انتخاب نهایی چیست؟

برای آن که بتوانید تصمیم بگیرید، نخست باید رنگ اصلی از میان رنگ های گفته شده را بر اساس شرایط خود و تمایلتان برای تاثیر گذاری بر ذهن، احساسات، بدن و یا تعادل را مشخص کنید. سپس باید میان طیف های کم رنگ و یا پر رنگ از رنگ انتخاب شده تصمیم گیری کنید. آرامش می خواهید یا فعالیت بیشتر؟ البته لازم به ذکر است که هر فرد به طور ذاتی نسبت به یکی از رنگ ها علاقه بیشتری دارد و بسیار کم پیش می آید که فردی رنگ مورد علاقه نداشته باشد! ممکن است این موضوع نیز در انتخاب شما مداخله کند اما بهتر است پیش از هر چیز به سایر اعضا تیم کاری خود نیز فکر کنید و تنها بر اساس سلیقه شخصی تصمیم گیری نکنید.

حضور رنگ ها در ترکیب با یکدیگر و یا در کنار هم با یک هماهنگی مناسب، اثر گذاری بیشتری نسبت به حالت تنهای آن ها خواهد داشت. تا جایی که می توانید به این نکته نیز توجه کنید. استفاده از رنگ ها در کنار هم، جلوه آن ها را بیشتر نمایان می سازد و به تیع نفوذی که بر ذهن، عواطف، احساسات و یا متعادل سازی محیط نیز خواهند داشت، افزایش می یابد.

تاثیر رنگ در دفتر کار شما

تاثیر رنگ در دفتر کار شما

تاثیر رنگ در دفتر کار شما

منبع : پول نیوز، رکسانادانیالی

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت املاک
سایت املاک
بالا