شهری فراتر از نفت واقع در دبی

شهری فراتر از نفت واقع در دبی

شهری فراتر از نفت واقع در دبی

در حالی که ۶ سال است کشور بزرگ و با تمدن ایران دنبال برجام ، FATF ، ۲۰۳۰ و …. می باشد، کشور مینیاتوری و عرب همسایه به فکر توسعه و پیشرفت است!

در دولت بهار با تمام اشکالات به حق، وارده به آن، راه توسعه و پیشرفت را باز گذاشته بود و تمام تلاش خود را جهت پیشرفت کشور به کار بسته بود.

در سایه بی تدبیری و تخته کردن درب پیشرفت و توسعه کشور توسط دولت تدبیر و امید، امید را هم از مردم گرفته اند، چون  همسایه مینیاتوری و عرب ما در حال توسعه ی متکی به عوامل خارجی هستند.

اما ما ایرانی ها با تکیه بر توان و هوش خود می توانیم با توکل به خدا تمامی این پیشرفت ها را انجام دهیم، ولی عواملی در سیستم اجرایی کشور وجود دارند که مانع از پیشرفت ما می شوند.

و اما بعد ……

شهری فراتر از نفت واقع در دبی

فراتر از نفت: در داخل شهرک پایدار واقع در دبی

در حومه کلانشهر دبی که بر روی دخایر فسیلی نفت قرار گرفته است، یک شهرک کوچک وجود دارد که بدون نفت و مشتقات آن شکل گرفته و تمامی انرژی خود را از پنل های خورشیدی دریافت می کند.

این یک جامعه پایدار است که در سطح کرده زمین شکل گرفته است. وقتی از دبی صحبت می کنیم به یاد شهری خواهیم افتاد که در میان آسمان خراش های بلند قرار گرفته که خودرو های سوپر اسپرت بنزینی، در حال رفت و آمد هستند، که در آن آلودگی بسیاری برای محیط زیست ایجاد می کند.

در این شهر پایدار پنل های خورشیدی را روی سقف خانه ها نصب کرده اند و با مرتب سازی زباله های بازیافتی یک زندگی سبز را ایجاد کرده است.

مدیر اجرایی دکتر Muawieh Radaideh سه رکن اساسی برای زندگی پایدار توصیف کرده است.

ستون اجتماعی : ارتقاع سلامت و شادی از طریق ورزش، امنیت و فرهنگ و آموزش و پرورش.

ستون محیط زیست : از طریق اقدامات هوشمند در زمینه غذا، زباله، آب، انرژی و حمل و نقل.

ستون اقتصادی : ایجاد یک زندگی سبز که از لحاظ مالی قابل دستیابی و ارزش

تا به حال حتما با خانه های LEED آشنا شده اید. پایداری اجتماعی تنها یکی از این ستونهاست، اما شاید تنها ستون قابل مشاهده باشد.

۵۰۰ ویلای و ۸۹ آپارتمان در یک الگوی منظم شبکه قرار گرفته است که به عنوان “منطقه بافر” توصیف شده است.

خط مرزی دور شهر توسط یک مسیر حرکت که دور محیط شهر می باشد، ایجاد شده. و می توان با دوچرخه آن را طی کرد، که این مسیر توسط لاستیک های بازیافت شده تشکیل شده و درختان ۱۰ متری در اطراف آن قرار دارد که هوا را تمیز می کنند.  و به عنوان یک خط دفاع در برابر آلودگی هوا عمل می کند.

در داخل این مرزها، جاده های خورشیدی با شارژرهای EV قرار گرفته. در این شهر به هیچ عنوان از سوخت های فسیلی استفاده نمی شود.

جنیفر ستکو، فردی که به همراه خانواده از استرالیا به شهر پایدار دبی نقل مکان کرده : “من تقریبا دو سال در اینجا بوده ام و چیزهای زیادی دیدم.” “دو فرزند دارم و بهترین چیز برای من این است که فرزندانم امنیت دارند. با امنیت از خانه خارج می شوند و مردم از کنار یکدیگر عبور می کنند و هیچ ترافیکی نداریم و این رویداد اجتماعی را واقعا دوست داریم.”

یک بلوک در شهر وجود دارد که شامل مغازه ها، رستوران ها، کافی نت ها و دفاتر می باشد. این بلوک به عنوان موتور اقتصادی شهر می باشد و درآمد حاصل از آن هزینه های شارژ و خدمات شهری را تامین می کند.

پیتر تأیید کرد: “این درآمد برای هزینه ها مناسب است” ایشان به همراه خانواده یک سال و نیم پیش از هلند به اینجا نقل مکان کردند. او می گوید: “هزینه تامین انرژی ما به خاطر استفاده از پنل خورشیدی کمتر است، و این یک فرهنگ است که به نسل بعدی انتقال پیدا می کند.”

برای ادامه زندگی حیوانات اهلی و کندوهای زنبور عسل در این شهر پایدار وجود دارد.

یک گلخانه بزرگ در مرکز شهر وجود دارد که ۳۰ گونه مختلف آب و هوای گیاهی را پرورش می دهد و سالانه میزبان یک میلیون گیاه می باشد. این مجموعه به عنوان ستون مرکزی فضای سبز  به شمار می آید، که شامل مسیرهای دوچرخه سواری، ورزشگاه ها، زمین بسکتبال، پارک ها و سیستم آبیاری باستانی امارات می باشد که به عنوان فالاج شناخته می شود که از گیاهان به عنوان سیستم های تصفیه طبیعی استفاده می کند.

“شما می توانید یک شهر پایدار را بسازید، اما اگر مردم نتوانند در آنجا سکونت مداوم داشته باشند، شما به اهداف خود نخواهید رسید.”

در این شهر باشگاه کشاورزی شهری وجود دارد، لازم بذکر است امارات متحده عربی ۸۰ درصد مواد غذایی خود را وارد می کند، در این باشگاه بر اساس سهمیه بندی به هرکدام از ساکنین ماهیانه ۸ گلدان سبزیجات داده می شود.

تمام ویلا ها با پانل های خورشیدی پوشیده شده است، و ویلاها طوری طراحی شده که جلوی نور خورشید را گرفته و بادهای شمال خاورمیانه را طوری هدایت می کند که فضای داخلی ویلاها را خنک می کند.

در وب سایت های محلی قیمت ویلا های سه خوابه ۷۵۰ هزار دلار قیمت گذاری شده است.

شهری فراتر از نفت واقع در دبی

 

 

شهری فراتر از نفت واقع در دبی

شهری فراتر از نفت واقع در دبی

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت املاک
سایت املاک
بالا