سقف یوبوت

سقف یوبوت

سقف یوبوت

کد مطلب : ۱۱۲۰۹

صنعت ساختمان همگام با دیگر صنایع در حال پیشرفت روزانه می باشد. در بخش صنعت ساختمان سبک سازی یکی از راهکارهای مفید برای کاهش بار مرده ساختمان است. که آن را در برابر بلایای طبیعی به ویژه زلزله ایمن می نماید.

یکی دیگر از معضلات هدر رفت انرژی می باشد، که با پیشرفت روز افزون صنعت ساختمان مصالح و اقلام مورد نیاز ساختمان از لحاظ عایق بندی هم ارتقا پیدا می کند.

سقف یوبوت هم میزان استفاده از بتن و میلگرد را می کاهد و هم عایق خوبی در برابر انتشار صدا و انتقال دما می باشد.

تاریخچه :
  • اواخر قرن بیستم میلادی، مهندسان ایتالیایی یک تحقیق روی انواع دال‌های بتنی برای بهینه‌سازی مصرف بتن و میلگرد، مقاومت در برابر زلزله، برای استفاده جهت دهانه‌های بلند و همچنین کاهش مصرف آرماتور و بتن صورت دادند درنتیجه سیستم دال مجوف سقف یوبوت را اختراع کردند.

ایران در سال‌های اخیر به خودکفایی در ساخت یوبوت رسیده‌است به طوری که این محصول از ایران به کشورهای عراق و همسایه صادر می‌شود.

چکیده:

سقف یوبوت چیست؟ امروزه در ساختمان سازی علاوه بر سبک سازی به سرعت اجرا و مقاوم نمودن ساختمان جهت بازگشت سریع سرمایه توجه خاصی می-شود. با توجه به جایگاه بسیار خوب سیستم های دال مجوف در کشورهای مختلف جهان و به ویژه کشورهای اروپایی، به دلیل صرفه جویی بیشتر در مصرف بتون و میلگرد در مقایسه با سیستم های مشابه، سهم بالایی از بازار را به دست آورده است. در این مطلب به بررسی میزان مقاومت و به صرفه بودن سقف یوبوت نسبت به سایر سقف ها در ساختمانها و تاثیر در کاهش مصرف انرژی به علت عایق بودن و مقاومت حرارتی بالا نسبت به سایر سقفهای متدوال و سنتی پرداخته میشود.کاربرد دال مجوف یوبوت هم برای فونداسیون و هم برای سقف میباشد. سقف های یوبوت شامل تعدادی تیرچه میباشد که قالب ها با فاصله روی آرماتوربندی قرار گرفته و طی دو مرحله بتن ریزی شکل میگیرد. سقف یوبوت به صورت I شکل و دارای رفتاری دوطرفه میباشد. در این نوع سقف با کاهش ضخامت سقف نسبت به سایر سقفها ارتفاع تمام شده ساختمان کمتر میشود، بیشتر تیرهای میانی و تیرهای آویزدار برداشته و نیاز به سقف کاذب نیست در نتیجه فضای خام با کیفیت بالاتری را در اختیار کاربر میگذارد. یوبوتها قالبهای از پلی استرین هستند که به علت شکل ظاهری و فضای خالی بین آنها هم عایق صدا میباشد هم عایق حرارتی میباشد.شیوه ی بررسی این مقاله براساس تحلیل موردی و کتابخانه های میباشد.

صرفه اقتصادی سقف یوبوت در ساختمان های تجاری ، تفریحی ، آموزشی ، بیمارستان ها و ساختمان های بزرگ و برج ها می باشد و برای استفاده در سازه های کوچک توصیه نمی شود. به علت آنکه یوبوت باعث کمتر شدن ستون های میانی می گردد و در بنا های کوچک نیازی به استفاده از آن نیست.

مزایای کلی این نوع سقف :

۱- کاهش ستون های میانی

۲-  حذف تیرهای آویزدار و عبور راحت تاسیسات

۳- کاهش ضخامت سقف سازه و ارتفاع کلی طبقات و در نتیجه کاهش مصرف مصالح ساختمانی و میزان تاسیسات مکانیکی.

۴- افزایش فاصله ستونها و ایجاد فضاهای باز بدون ستون

۵- با حذف ستونهای میانی امکان طراحی متنوعتری در پلان طبقات برای معمار فراهم میشود

۶- با افزایش فاصله دهانهها امکان تامین تعداد پارکینگ بیشتری در ساختمان فراهم است

۷- به دلیل صلبیت بالای سقف، ارتعاش تجهیزات صنعتی به طبقات زیرین منتقل نمی شود

۸- کارایی بهتر سقف از نظر عایق بندی صوتی

۹ – سبک سازی ساختمان

۱۰ –  از نظر عایق حرارتی به ترتیب سقف یوبوت، پرکننده کروی و دال و تیر بهترین عملکرد را نسبت به تیرچه بلوک، پیش تنیده، تیرچه کرومیت، عرشه فولادی را دارند

با خواندن این مطالب متوجه خواهید شد این نوع سقف بیشتر کارایی آن در سازه ها عظیم و دهانه های بالای ۷ متر مناسب می باشد.

معایب استفاده از سقف یوبوت
با وجود این همه مزیت یک سری ایراد‌ها می‌شود به این یوبوت‌های دوست‌داشتنی گرفت:
  • هزینه تولید این بلوک‌ها چندان ارزان تمام نمی‌شود و استفاده از آن‌ها در ابعاد کوچک شاید خیلی به صرفه نباشد. (البته اگر بخواهید یک سقف خیلی بزرگ را بسازید هزینه کمتری به شما تحمیل می‌شود، چون دیگر بتن و میل‌گرد کمتری باید استفاده کنید.)
  • اگر وقتی بتن را اطراف بلوک‌ها می‌ریزند بعضی جا‌ها بتن به زیر قالب‌ها نرسد چه می‌شود؟ آن قسمت پوک و خالی می‌ماند. مثل این می‌ماند که سطح زیر دال کرمو شده باشد. همین قضیه استحکام سقف را بسیار کم می‌کند.
  • خود بلوک‌ها نگهداری‌شان سخت است. چون به تنهایی استحکام زیادی ندارند و به سادگی تغییر شکل می‌دهند یا می‌شکنند بنابراین نگه‌داری از آن‌ها در کارگاه سخت بوده و ممکن است در اثر کارنابلد بودن کارگر‌ها هم آسیب ببینند.
  • اگر این بلوک‌ها ترک بردارند یا بشکنند و بتن به داخل‌شان نفوذ کند وزن سقف زیاد می‌شود که این اصلا خوب نیست.
  • وقتی که بلوک‌ها ساخته می‌شوند به سرعت باید استفاده شوند و حداکثر تا ۴ ماه قابل نگهداری هستند. بیشتر که بگذرد دیگر شکسته و خرد می‌شوند.
  • قالب‌های یوبوت موجود در بازار ایران را می‌توان به چهار دسته تقسیم نمود.
    • قالب یوبوت تک
    • قالب یوبوت دوبل
    • قالب یوبوت اصلاح شده
    • قالب یوبوت پلی استایرن

سایت املاک آی شهر

سایت مشارکت در ساخت آی شهر

 

لطفا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت املاک
سایت املاک
بالا